למה בכלל צריך קידום אורגני?

כאשר מדברים על שיווק בדיגיטל, אז ישנו את השיווק האורגני והשיווק הממומן, במקביל למדיות החברתיות, אפליקציות המסרים המיידיים וערוצי שיווק נוספים. אז עם כזה מבחר גדול, למה בכלל צריך קידום אורגני בתוצאות החיפוש?
לשיתוף עם קולגות:

השאלה הזו - "למה בכלל צריך קידום אורגני (SEO)?" זו שאלה שסמנכ"ל שיווק של חברה מוכרת בתחומה (לפי דבריו), שאל אותי בהרצאה שהעברתי ל- CMOs.

תוך כדי שאני עונה לו על השאלה שלו, אני מתחיל להבין שבכלל ואין לו מושג מה זה SEO, פרט להסבר הפשוט של המושג.

וככה ככול שאני מעמיק יותר, אני מבין כמה הוא ונזכר בהרבה אנשי ונשות שיווק ששוחחתי איתם בעבר, לא מבינים את המהות של SEO, ועל כן לא מצליחים להבין למה בכלל צריך להשקיע בזה.

על כן אתחיל בהסבר רדוד ופשטני המסביר מה זה SEO (קידום אורגני במנועי החיפוש), ואז אצלול לעומק ואפרט למה זה חשוב לארגון שלך, לעסק, לחברה.

מה זה SEO?

SEO הם ראשי תיבות (עם תרגום לעברית) ל- אופטימיזציה למנועי החיפוש. בגדול זה אומר תהליך שיפור של 4 פרמטרים עבור אתר האינטרנט שלך:

  • שיפור איכות האתר
  • שיפור רלוונטיות תוכן האתר
  • שיפור פופולריות אתר האינטרנט
  • שיפור הסמכותיות

מה שבישראל קוראים לזה קידום אורגני (מה שלמעשה טעות - אבל לא נורא כבר התרגלנו).

SEO הוא תחום גדול, בתוכו ישנו גם תת מומחיות - Technical SEO.

מה זה Technical SEO?

Technical SEO זה למעשה תהליך שיפור טכני, בו משפרים את יסודות מנועי החיפוש כדי לדרג את האתר בתוצאות החיפוש:

  • גילוי (העמודים והתוכן החדש באתר)
  • זחילה (סריקת אתר האינטרנט)
  • רינדור (המרה לשפה שמנועי החיפוש יכולים להבין)
  • אינדוקס (הוספת המידע שמנוע החיפוש ליקט מעמודי האתר לתוך מסד הנתונים שלו)

ואז השלב החמישי והאחרון - דירוג.

אז הבנו מה זה קידום אורגני - אבל למה בכלל צריך את זה?

מספר סיבות מדוע כדאי לנו לעשות קידום אורגני לאתר האינטרנט שלנו:

  1. ערוץ שיווק נוסף
  2. לא להיות מקודם אורגנית זה לפספס 53% מקהל הלקוחות שלך
  3. איכות הלידים טובה יותר
  4. בטווח הארוך זה מאוד משתלם (כמו לבנות בית במקום להשכיר)
  5. רמת הסמכותיות של הארגון או העסק שלך בעיניי הלקוחות עולה
  6. מיתוג עובדים
  7. ועוד הרבה.

ואנחנו עדיין נמצאים בהסבר הפשטני, משמע לקראת סוף המאמר אני מתכנן לחזור למקטע זה ולהעמיק, בינתיים נאסוף נתונים.

חסרונות ויתרונות קידום אורגני (SEO)

חסרונות ה- SEO

החסרונות של SEO שאין תוצאות מהירות, וזה תהליך של לפחות מספר חודשים, ובעלות של אלפי אם לא עשרות או מאות אלפי שקלים בשנה תלוי בתקציב שלך, במהירות התוצאות הרצויה ובגודל התחרות.

יתרונות ה- SEO

לעומת זאת, היתרונות של SEO, שלוקח הרבה זמן לתוצאות לרדת מהרגע שמפסיקים את הקידום, גם כאשר מפסיקים את הקידום האתר עדיין יכול להמשיך להתקדם אורגני - בתוצאות החיפוש, ובטווח הארוך לרוב זה מחזיר את ההשקעה פי כמה וכמה יותר מכל שיווק ממומן בגוגל או במדיה החברתית.

ולא פחות חשוב - רוב מה שהשקעת בתהליך ה- SEO, נשאר איתך גם לאחר הפסקת תהליך ותשלום הקידום האורגני.

וכאן בדיוק נכנסות האותיות הקטנות שצריך להכיר בכל פרויקט SEO.

האותיות הקטנות עבור פרויקט קידום אורגני

כאשר מדברים על פרויקט SEO, או תהליך SEO, רוב סוכנויות קידום האתרים ישמחו להמשיך לצבור את ההכנסה החודשית שלהן, הריטיינר, בכל חודש וחודש לכל משך ימי חייהם. אגב, כך גם אני.

ההבדל הוא שבזמן שרוב סוכנויות ה- SEO לא רק שמחות לקבל את הריטיינר החודשי שלהן - הן גם דואגות להמשיך לקבל אותו, לפעמים גם ללא צורך.

אני דוגל מידי פעם לפעם לשחרר לקוח לרבעון שלם, עד שתהיה סיבה אסטרטגית חדשה ונכונה עבורו להמשיך להילחם בשבילו בזירה הדיגיטלית - אורגנית בתוצאות החיפוש בגוגל ודומייה.

אני אסביר.

קידום אורגני הוא תהליך ארוך טווח.

הסיבה שקידום אורגני הוא תהליך ארוך טווח היא כי לגוגל לוקח מספר חודשים להבין בכלל מה הם כל השינויים שביצעת באתר, מה זה כל התוכן שעלה וכן לאתר (מלשון למצוא) את כל הקישורים החיצוניים שמפנים אליך, שקודם לא ייפנו וכמובן התחרות הקיימת.

על כן כאשר מגיעים לנקודה טובה כדי לעצור ולקחת הפסקה - אני עושה זאת. עוצר את קבלת התשלום ותהליך ה- SEO ומחכה שכל מה שעשינו עד כה ייקלט, כדי שהאתר יתחיל להתקדם על הביטויים שכה השקענו בהם לפני שממשיכים לשלב הבא.

מה שלדעתי מאוד חשוב ל- ROI, ושומר על מאזן בריא של הכנסות והוצאות.

אז היתרון של שיטה זו עבורך, ברור - אני שומר על התקציב ולא משקיע ללא תחתית לפני שאני רואה שהקידום האורגני עובד ומתחיל לייצר לקוחות משלמים.

אבל לכל דרך לצד היתרון יש גם חסרון.

החיסרון של הפסקות ממושכות בעת קידום אורגני

בזמן שאנחנו עוצרים את הקידום - המתחרים שלנו ממשיכים לבצע פעולות קידום בעצמם מה שכביכול מצריך מאיתנו גם כן להמשיך להשקיע באתר האינטרנט שלנו.

כי כמו הסיפור של הצב והארנב, הארנב הפסיד לצב כי עצר לנוח בזמן שהצב המשיך לצעוד כל הזמן ובאיטיות. אז על פניו אנחנו לא רוצים להיות הארנב שעצר לנוח והפסיד בתחרות.

אז מה עושים?

כאשר עוצרים לנוח, ממשיכים להיות ערניים - זאת אומרת, אני ממשיך להיות ערני, וברגע שאני קולט שמנועי החיפוש (דוגמת גוגל) קלטו את כל השינויים שבצענו והאתר ממשיך להתקדם לקראת ה- TOP3 ביעדים שהצבנו, אני יודע שהגיע הזמן להמשיך.

להמשיך לקראת יעדים ספציפיים ואולי אף לייצר אסטרטגיה חדשה לקידום האתר, בעקבות השינויים הרבים שבוצעו בעבר ונכון למצב האורגני של האתר לאותו הרגע.

מה שזה אומר, שישנם שלבים מסוימים שניתן לעצור בהם את הקידום האורגני, לחכות בין חודש לרבעון עד שהקידום האורגני מתחיל להשפיע ואז לחזור.

אבל זה גם אומר, שזה לא חייב לעצור ברבעון - זה יכול להיות גם שנה שלמה. בה האתר ימשיך להתקדם והביטויים שב- TOP3 ימשיכו לשמור על מקומם מבלי שאף אדם היגע באתר.

כי זה בדיוק הקטע של קידום אורגני - הוא טבעי ומבוסס על עבודת הקידום שעושים עבורך באתר האינטרנט, ויחד עם זאת גם לאחר שמפסיקים אותו, לוקח עדיין זמן מה עד שהאתר מתחיל לרדת במיקומים (בעקבות התחרות העולה).

כעת שיש לנו את כל המידע הזה, והבנו את הבסיס - זה הזמן להעמיק בסיבות לביצוע קידום אורגני במנועי החיפוש (SEO).

העמקה במהות ל- SEO

53% נכון ל- 2019, נחשפים למותג שלך לראשונה דרך חיפוש בגוגל או במנוע חיפוש אחר - שאלה שנשאלתי כאשר התחלתי עם תשובה זו, זה ש"אני כבר מותג מוכר בתעשייה שלי, אז למה לי?!".

השאלה שרציתי לשאול באותה הזדמנות הייתה "אם כבר התעשייה שלך מכירה אותך - אז למה בכלל לעשות שיווק?" אבל במקום זאת החלטתי להמשיך להסביר ולנמק.

"האם לקוחות פוטנציאלים אחרים מכירים אותכם?"

זה מעולה שהתעשייה שלך כבר מכירה אותך - אבל האם גם לקוחות פוטנציאלים אחרים מכירים אותך? כאלה שלא חיים את התעשייה שלך, אבל צריכים את המוצר שלך? - כנראה שלא.

על כן כדאי לאפשר לקהל גדול שלא מכיר אותך - להכיר אותך לראשונה במנועי החיפוש, כפי שעושים 53% מהמחפשים, כי אם זו לא החברה שלך שם, אז אלה המתחרים שלך.

ל- SEO שכבה משמעותית בתהליך מיתוג ו- UX

גם שהתעשייה שלך כבר מכירה אותך, ל- SEO ישנה שכבה משמעותית גם בתהליך מיתוג וחוויית משתמש.

משמע אולי התעשייה שלך מכירה אותך, אבל זה לא אומר ש- 100% ממנה משתמשת במוצר שלך - אבל אם כמעט בכל פעם שהתעשייה שלך תיכנס לגוגל ותכתוב שאלה האתר של החברה שלך יספק להם את התשובה - השינוי יהיה אדיר.

זה גם יספק להם חוויית משתמש טובה, גם ישפר את המותג שלך בעיניהם ועם אסטרטגיה שיווקית נכונה - תוכל לזהות את העמוד שאליו הם הגיעו אורגנית לאתר, ולהציג להם מודעה ממומנת בהתאם.

לקוחות מספרים: איכות הלידים מהאורגני טובה פי 50 מהממומן

אני לא מרבה לעשות לעצמי קידום ממומן, אם אני עושה זה נטו כדי לייצר מודעות למותג, ופחות כדי להביא לקוחות חדשים.

לעומת זאת, הלקוחות שלי בחלקם עושים גם ממומן וגם אורגני, ומכוון שפרט מלספק להם את הצד הטכני של עולם ה- SEO, חשוב לי לספק להם גם ערך מוסף הכולל תובנות לאסטרטגיה השיווקית שלהם, אני מדבר איתם גם על איכות הלידים מהערוצים השונים.

התמונה שאני מקבל מכל אחד ואחת מהם, זה שאיכות הלידים מהאורגני, הרבה יותר טובה מהלידים שהם מקבלים מהממומן.

בין בגודל העסקה ובין ברמת הקשר ארוך הטווח הנוצר עם הליד, שכעת כבר הפך ללקוח משלם.

לא משחקים שבויים

אחד הדברים החשובים לי ברמה האישית - הוא לא להיות שבוי של אף חברה. שלא תהיה לי תלות. שברגע שאני אהיה מעוניין לעבור לחברה אחרת, או יותר מזה להפסיק לגמרי את התשלום לשירות או למוצר, אני אוכל לעשות זאת.

ככה זה גם SEO לעומת שיווק ממומן.

שיווק ממומן

בשיווק ממומן, פרט לעמוד הנחיתה (שלפעמים גם הוא נילקח ממך עם עצירת השיווק הממומן) כל ערוץ השיווק ששילמת לו בחודשים האחרונים באלפי שקלים, פשוט ונעלם כאילו לא היה קיים.

משמע גם השיווק נעצר קליל.

לעומת זאת ב- SEO, קידום אורגני, אין זה כך.

SEO (קידום אורגני)

כל התוכן שרכשת לאתר האינטרנט שלך, ושעות העבודה שהשקיעו לך בו לא נעלמים גם לאחר שהפסקת לשלם, ועל הקישורים החיצוניים מול רוב הספקים ישנה אחריות של שנה (כאשר לרוב הקישורים נשארים שנים ארוכות).

ככה שלמעשה הקידום ממשיך גם לאחר שהפסקת לשלם. החיסרון הוא כפי שהזכרתי קודם - עולם ה- SEO הוא זירה תחרותית, ובזמן שעצרת המתחרים ממשיכים להתקדם.

לכן למרות שניתן לעצור, כדאי לעשות זאת בפיקחות עיניים. בכל מקרה זה לגמרי אפשרי, ורוב מה ששילמת -  נשאר איתך ושלך לעד.

ובונוס אחרון לסוף - מיתוג עובדים

ביטוי שלא קיים לך באתר האינטרנט של החברה שלך, לרוב (ב- 98% מהפעמים) גם לעולם אתר האינטרנט של החברה שלך לא התקדם עליו.

על כן יש צורך בכתיבת תכנים לאתר החברה, עלות מאמר בודד יכולה להגיע לכמה מאות שקלים, אז איך ניתן לחסוך עלות זו לצד העלאת הרגשת השייכות של עובדי החברה לחברה? - לתת להם לכתוב לאתר, תחת השם ותמונת פרופיל שלהם.

אין ספק שתהליך מסוג זה יהיה מצב של WIN-WIN-WIN, בין מחלקת HR, למחלקת שיווק לבין עובדי החברה עצמה.

אז למה בכלל צריך קידום אורגני (SEO)?

בגלל הרבה סיבות ועבור מגוון רחב של מטרות, כאשר בעיניי קידום אורגני הוא ערוץ השיווק העוצמתי מכולם. לייעוץ בנושא קידום אורגני - אפשר לשלוח וואטסאפ, לחייג או לשלוח מייל.

למה בכלל צריך קידום אורגני? - סיכום בכותרות

מתוך מגזין המפקח
לוגו אתר המפקח - הלוגו בצורת שפם דחור ובתוכו זכוכית מגדלת היוצרת עין כאשר ממנה נוצר גרף בעלייה
עוד רגע מזמנך בבקשה...
אתר האינטרנט שלך מתקדם בגוגל?

המפקח ישמח להפתיע אותך עם 3 תובנות משמעותיות על הקידום האורגני של אתר האינטרנט שלך

דילוג לתוכן