קידום אתר שומר שבת

אתר שומר שבת נפגע בכל פעם שהאתר נסגר, כי הבוט של גוגל לעולם מפסיק לעבוד ומבחינתו אין לו מה לסרוק. אז מה עושים?!, מתפללים? - כן! אבל מעבר לזה, יש מה שאפשר לעשות כדי להגיד לגוגל שהכל בסדר עם האתר, ושיחזור במוצ"ש.
לשיתוף עם קולגות:

לאחרונה הגיע אליי לקוח מהציבור החרידי עם חנות אינטרנטית שומרת שבת, משמע אתר אינטרנט הנסגר בכל שבת ע"י תוסף שבעיקרון פיתחו אותו על מנת שסגירת האתר לא תיפגע בתוצאות הקידום האורגני.

אבל הרגשתי שהתוסף כן פוגע בקידום והחלטתי לבדוק את הנושא לעומק.

הבעיה הראשונה איתה נתקלתי הייתה שאין לי דרך לבדוק את ביצועי התוסף; אני מסורתי שומר שבת, התוסף עובד רק בשבת, וגם אם לא הייתי שומר שבת - אני לא יפגע בערכים של הלקוח שלי, גם אם זה לטובתו.

זיוף תאריך מערכת האתר או שינוי בשרת

ללקוח שלי יש אתר WordPress והוא יושב על שרת יופרס, אז לא הייתה לי גישה כדי לתמרן את התוסף כדי שיחשוב שהיום שבת על מנת שאוכל לבדוק אותו.

  • מה גם אני זוכר במעורפל הלכה של הרב אבינר בעולם קטן, בקשר למענה "לא הנהג" בוויז' כאשר הנהג מסמן זאת - ותשובתו הייתה שהשקר אסור כלפי עצמו, ולכן אסור לנהג לסמן "לא הנהג".
  • אז אני מניח שאותו הדבר גם פה.

ולא התחשק לי לבדוק ביום שישי - רבע שעה לפני שבת (הזמן בו התוסף מתחיל לפעול), כדי לראות מה קורה באתר בזמן שהתוסף פעיל, אז החלטתי לערוך את קוד התוסף ככה שלמרות שהיום זה יום רביעי, הוא יתנהג כאילו היום זה שבת.

הממצאים:

  1. כלל עמודי האתר מקבלים 302 כדי לעבור לעמוד ה- 503 שלנו
  2. עמוד ה- 503 שלנו הוא בעל הוראת Noindex
  3. עמוד ה- 503 שלנו הוא בעל קנוניקל לעמוד הבית
  4. עמוד ה- 503 שלנו הוא למעשה עמוד בדף הבית עם הפורטר סימן השאלה
  5. הגדרת ה- Retry-After היא לפי מתי לחזור כאשר מדובר על זמן ארוך מידי, ולא לפי עוד כמה זמן לחזור בזמן המינימלי האפשרי

בשורה התחתונה התוסף לא עונה נכונה על הנחיות גוגל בנושא אתר סגור.

כעת אעמיק בהלכה בנושא (חקרתי לעומק), אציג מה האפשרויות הטכניות מבחינת ההלכה (לפי מה שהבנתי מהפוסקים בנושא - אליהם גם הבאתי מקורות), אפרט את כל הצד הטכני, ואציג מה הדרך הנכונה למי שרוצה להחמיר וכמו הלקוח שלי לסגור את האתר בימי החג והשבת, ומה הסיכון בזה מבחינת SEO.

זכוכית מגדלת על SEO
בדיקת טכנית על ה- SEO של האתר (הקידום האורגני) יכולה לאתר לא מעט בעיות

ההלכה בנושא סגירת אתר אינטרנט בשבת וחג

ממחקר מעמיק שערכתי בנושא, התברר לי כי אין איסור ממשי להשאיר את האתר פתוח בשבת (חשוב לקרוא גם את האותיות הקטנות בנושא - כי האיסור עדיין קיים) ולמעשה מי שסוגר את האתר בשבת - שתבוא עליו ברכה.

"אתר אינטרנט (הפועל אוטומטית) הפונה לרוב העולם ורוב הנכנסים אליו הם נכרים, אין צורך לעשות דבר, ומותר להשאירו פתוח בשבת (כמובן במקרה שלא יהיו יהודים שיצטרכו לתחזק ולתפעל אותו)" על פי אתר דין - בית ההוראה המרכזי לדיינות.

אבל לעומת זאת אם מדובר באתר יהודי הפונה לקהל יהודי בלבד, אז לכתחילה יש לדאוג לסוגרו בשבת. כאשר אם אין דרך לסגור את האתר בשבת יש למכור אותו בשבתות לגוי ואם גם זה אינו אפשרי, אז בשעת הדחק ניתן להשאיר את האתר פתוח.

באתר צומת - צוותי מדע ותורה מפרטים את העברות השונות שיכולות להיות באתר הפתוח בשבת, ומסבירים למה בסופו של דבר אין איסור מוחלט לסגור אתר אינטרנט בשבת, ואם קיים אז מה החלופה.

כמו כן יש הפרדה מאוד ברורה בין אתר פרטי, לבין אתר ציבורי החשוב שיהיה פתוח לשלום הציבור (שאז יש מקום להקל).

העברות הפוטנציאליות באתר אינטרנט הנשאר פתוח בשבת

העברות הפוטנציאליות המוזכרות באתר צומת, הן:

  • סיוע לעוברי עבירה
  • שכר שבת
  • מראית עין וחשד
  • זלזול בשבת

סיוע לעוברי עבירה

באתר מסחרי הפונה ליהודים, אם העסקה מחוייבת מחשבון הלקוח רק במוצאי שבתות + ישנה הודעה בתוך האתר שזה מה שיקרה, ולא מדובר על אתר אינטרנט שאין לו תחליף, וכל תפעול האתר בשבת קורה בצורה אוטומטית אז לא חל כאן סיוע לעוברי עבירה.

שכר שבת

באתרי אינטרנט המוכרים מוצר ולא שירות, והתשלום הוא רק לאחר השבת, אין כאן עניין של שכר בשבת.

מראית עין וחשד

אם יש חשד שישראל עובד בשבת, או שגוי עובד בציווי יהודי בשבת, אז תהיה קיימת כאן בעיה הלכתית, אבל באתר שעובד בצורה אוטומטית אין בעיה זו.

אבל שוב צריך לציין שהרכישה (חיוב הכרטיס) יבוצע אך ורק אחרי השבת, כולל אם מדובר על אפשרות של ביטול העסקה.

זלזול בשבת קודש

זלזול בשבת קודש בעניין של השארת אתר אינטרנט פתוח בשבת, זה נושא שכדאי לקרוא אותו לעומק, בכל מקרה למסקנה - באתר אינטרנט הפועל בצורה אוטומטית ושהשימוש בו (שלא כמו רשת חברתית) נעשה בין האדם לבין עצמו אין חילול השבת ברבים.

לכן לא ניתן לאסור השארת האתר פתוח בשבת, אולם יכול להיות בכך טעם לפגם.

אז על פניו כאשר אנחנו קוראים שורות אלה, נראה שאין כל איסור להשאיר את האתר פתוח לשבת, אבל למעשה ישנו הבדל גדול בין אתר ציבורי לבין אתר מסחרי.

אתר אינטרנט הפתוח לטובת הציבור הרחב בשבת

ישנו הבדל משמעותי בין אתר אינטרנט עם אינטרס ציבורי עם השלכות אפילו עקיפות על שלום או בטחון הציבור, לבין אתר אינטרנט פרטי עם אינטרס כספי בלבד.

באתר אינטרנט ציבורי יש מקום להקל ולהתיר. באתר אינטרנט פרטי עם אינטרס כספי בלבד – אין מקום להתיר, כל עוד אין שותפות עם גוי שייקח לכיסו את הרווחיות מהשבת, כאשר בתוך האתר צריך שיהיה פרסום מתאים לכך באתר, שאז עם כן - יהיה מותר להשאיר את האתר פתוח בשבת.

ההלכה לפי פניני הלכה ומה עם אתרי תדמית?

המשכתי לחקור בנושא ולהעמיק, ובפניני הלכה מצאתי שאם בעל האתר לא עשה קידום ממומן (לא הניע את הגולשים להיכנס אליו לאתר בשבת) ושכל עוד לא מדובר על אתר מסחרי, משמע לא על אתר המוכר בשבת, אלא נגיד על אתר תדמית, ויש לאתר מתחרים הפתוחים בשבת, אז אין כל איסור לסגור את האתר.

ואילו אם האתר מיועד למכירות ורוב הנכנסים אליו הם יהודים, כיוון שגם בעל האתר מרוויח מזה אז חשוב מאוד להתאמץ לסגור את האתר בשבת.

אבל אם הדבר קשה מאוד, אין חובה לסוגרו בשבת.

ואם רוב הקונים בשבת אינם יהודים, אין צורך לסגור את אתר האינטרנט השבת, ואין על הקניות המתבצעות בו דין שכר שבת.

כעת לאחר שהבנו את ההלכה בנושא, ננסה כעת לסכם את האפשרויות הטכניות הקיימות לנו מבחינת ההלכה, כדי ליצור אתר אינטרנט כשר.

האפשרויות הטכניות מבחינת ההלכה לטובת אתר כשר

המקום בו יש לנו בעיקר בעיה הלכתית בשבת, עם אתר האינטרנט שלנו - הוא בעיקר במקרים בהם יש לנו חנות אינטרנטית (אתר שדרכו קונים מוצרים) וקהל שרובו המוחלט הוא יהודי, או שפונה אך ורק לקהל הישראלי.

על כן נתמקד באתר מסוג זה וננסה להבין מה הפתרונות האפשריים העומדים לפנינו:

  • לסגור את האתר בשבתות וחגים
  • לכבות ולהסתיר את מנגנוני המכירות באתר בזמני שבת וחג
  • לחייב את הרכישה רק במוצאי השבת או החג ובצורה אוטומטית
  • לעשות שיתוף פעולה עם גוי שהוא מקבל את כל רווחי השבת, עם פופ אפ שמסביר זאת

רוב המקפידים על כבוד השבת, המתעמקים בכל פרט קטן במצוות:

  1. שמור את יום השבת לקודשו
  2. זכור את יום השבת לקודשו

כאשר כנראה אם הדבר אפשרי - יעדיפו לסגור את החנות האינטרנטית שלהם בשבתות ובחגים. לכן אתמקד כעת בשיטה זו בלבד, ואתחיל בהסבר המונחים הטכניים שצריך להכיר לטובת העניין.

תמונה בה כיתוב בגיר המילים Shabbat Shalom לצד נרות שבת וחלה, כתמונת קאבר לפוסט אתר שומר שבת
אתר שומר שבת, למצוות שמור וזכור את יום השבת לקודשו

המונחים הטכניים שצריך להכיר לצורך אתר שומר שבת

  • קוד HTTPסטטוס 503
  • Retry-After
  • Noindex
  • קוד HTTPסטטוס 302
  • הפורטר סימן השאלה ב- URL
  • קנוניקל
  • txt
  • קוד HTTPסטטוס 404, 403 ו- 410
  • data-nosnippet

קוד HTTP סטטוס 503

קוד 503, או עמוד 503 (וכן הלאה) זה למעשה הוראה שאומרת לדפדפנים וכן למנועי החיפוש העמוד הנוכחי איננו זמין כעת. לרוב משתמשים בקוד 503, כדי להגיד למנועי החיפוש כי אתר האינטרנט כעת עובר שדרוג, אז לחזור מאוחר יותר.

Retry-After

Retry-After זה למעשה תת הוראה לקודי סטטוס שונים, האומרת למנועי החיפוש עוד כמה זמן לחזור לסרוק את האתר, או מתי (תאריך + שעה) לחזור.

מנועי החיפוש לא מבטחים לחזור בדיוק בזמן, אבל הם אכן לא יחזרו לפני הזמן.

Noindex

במקרה הנ"ל No Index מתייחס לתג המטא robots המספק הוראה למנועי החיפוש לא לאנדקס (בתוצאות החיפוש בגוגל) את העמוד בו קיימת הוראה זו.

קוד HTTP סטטוס 302

קוד 302, או בקשת 302, זה למעשה הוראה למנועי החיפוש כי העמוד הנוכחי לא זמין באופן זמני ובמקומו יש לעבור לעבוד הבא (כאשר כמובן המעבר מהעמוד המקורי לעמוד היעד קורת בצורה אוטומטית).

הפורטר סימן השאלה ב- URL

הפרמטר סימן השאלה ב- URL בא להגיד כי יש כאן תוכן דינמי בעמוד, ועל כן גוגל מתייחס לכתובות עמודים באינטרנט (URL) עם הפורטר סימן השאלה, כעמודים שונים לגמרי.

משמע אם יש לנו את העמוד https://mywebsite.com ובמקביל יש לנו את העמוד https://mywebsite.com/?wp_shamor=1, אז מנועי החיפוש (וגוגל ביניהם) יתייחס לשני עמודים, כאילו מדובר בשני עמודים שונים באתר האינטרנט שלנו.

קנוניקל (Canonical)

הוא למעשה מצביע שאומר למנועי החיפוש מי העמוד בו קיים התוכן המקורי. עבור העמוד עם התוכן המקורי קיימים 3 אפשרויות:

  1. העמוד עצמו הוא גם העמוד המקורי
  2. עמוד אחר באתר שלנו הוא העמוד המקורי
  3. עמוד אחר באתר אחר הוא העמוד המקורי

מנועי החיפוש משתמשים במידע זה כדי להבין איזה עמוד לאנדקס, למרות כי יכול להיות מקרים בהם גם העמוד שהוא לא קנוניקל לעצמו יהיה מאונדקס.

בכל מקרה קנוניקל טובים לנו כדי למנוע כפילות באתר האינטרנט שלנו וכו'.

robots.txt

robots.txt הוא קובץ טקסט פשוט, אשר יושב בתיקייה הראשית של האתר שלנו, ולמעשה כולל בתוכו מספר הנחיות למנועי החיפוש מה לסרוק, מה לא לסרוק, מה הכתובת של מפת האתר שלנו ומידע נוסף.

אגב robots.txt שמקבל 503, יכול לגרום לכל אתר האינטרנט שלנו להעלם מתוצאות החיפוש.

קוד HTTP סטטוס 404, 403 ו- 410

  • קוד 404 אומר למנועי החיפוש שהעמוד הנוכחי לא קיים.
  • קוד 403 אומר למנועי החיפוש שאין רשות לגשת אל העמוד
  • קוד 410 משמש כבקשה למנועי החיפוש להסרה סופית של העמוד מתוצאות החיפוש.

ההבדל אגב בין קוד 404 לבין קוד 410, שעמוד עם קוד 410 יעלם מהר יותר מתוצאות החיפוש מאשר עמוד עם הקוד 404.

data-nosnippet

data-nosnippet הוא קוד HTML שניתן להוסיף לתגית DIV, SPAN ו- Section שלמעשה התוכן שיהיה בה לא יוצג לעולם בתיאור תוצאות החיפוש של גוגל.

מטמון (קאש' – Cache)

מטמון זה למעשה מידע שנשמר בשרת שלנו או בדפדפן שלנו, כמו קבצים שונים דוגמת תמונות, על מנת שפעם הבאה שנבקר באתר האינטרנט בו גלשנו, אז זמן טעינת העמוד יהיה מהיר יותר, כי המידע כבר שמור לנו על המחשב או בשרת.

כעת לאחר שיש לנו את אוצר המושגים הדרוש לנו, כדי להבין איך לסגור אתר אינטרנט בצורה נכונה בימי הקודש והמנוחה, אציג את הדרך.

הדרך הנכונה לסגירת אתר אינטרנט בימי הקודש והמנוחה

כאשר סוגרים אתר אינטרנט באופן זמני לימי שבת וחג חשוב לעשות זאת לטווח זמן המינימלי ביותר שניתן, אורכה של שבת בישראל היא 25 שעות, אורכה של שבת בחישוב כל זמני השבתות בעולם הוא 88 שעות (כאשר ההפרש בין סה"כ המדינות הוא 50 שעות);

כאשר מדברים על חנות אינטרנטית שיש לסגור בשבת, מדובר על חנות אינטרנטית המיועדת לקהל היהודי, על כן מספיק לסגור את האתר רק ל- 25 שעות לפי שעון ישראל + שעה עבור רבינו תם למחמירים + 15 דקות לפני שבת כדי למנוע מצב של לקוחות של הרגע האחרון, ולא ל- 88 שעות או 50 שעות עבור כל העולם.

אלא אם מדובר על חנות בינלאומית לקהל היהודי, ואז נכון יהיה לסגור אותה על בסיס IP לכל מדינה, לפי הזמן שהשבת נמצאת באותה המדינה תוך כדי זיהוי המקור ממנו גולש הגולש שלנו אל האתר.

בכל מקרה כעת שברור לנו שעבור המקרה הנוכחי שלנו (שהוא מקרה הרוב) אנחנו סוגרים את החנות האינטרנטית שלנו, רק לפי שעון ישראל, אז גם ברור לנו מתי להגיד לגוגל לחזור לסרוק את האתר.

שלט החנות סגורה Sorry we are Closed - בבקשה תחזור אחר כך: Please Come Back Again
כאשר חנות האינטרנט שלנו סגורה בשבתות וחגים, אנחנו רוצים להגיד לגוגל לחזור במוצאי שבת וחג

כעת נתחיל במהלכה של תכנון סגירת האתר בשבת

השלב הראשון הגדרת הוראת ה- 503 שלנו

בשלב ראשון שלנו נגדיר 503 לכל עמודי האתר שלנו (פרט לקובץ ה- robots.txt שלנו ול- Sitemap.xml). ככה שאין צורך לייצר קוד 302 לעמוד שמוביל לעמוד ה- 503 שלנו.

בנוסף כל עמוד ימשיך לקבל עמוד קנוניקל לעצמו או כפי זה שהוגדר לו מתחילה, מבלי קשר לשבת וכו' ואם צריך להיות מאונדקס, ימשיך להיות מאנדקס ולא חלילה יקבל Noindex.

השלב השני הגדרת Retry-After

בשלב השני שלנו אנחנו נגדיר את ה- Retry-After שלנו, בזמן שהכי מהר יחזיר אלינו את הסריקה של גוגל. על כן אנחנו נחשב 15 דקות מלפני זמן כניסת שבת + 25 שעות זמן שבת + שעה עבור רבינו תם (למרות שבתכלס' זה 40 דקות) = 26 שעות ו- 15 דקות.

אז עבור 26 ו- 15 דקות, אנחנו נחשב מה תהיה השעה והתאריך לאחר זמן זה, אבל מכוון שגוגל סורק מארצות הברית ולא מישראל ושם התאריך והשעה מאחרים בין 6 ל 12 שעות, אז אני מאמין שעדיף להגדיר Retry-After דינמי, המגדיר עוד כמה זמן עד צאת השבת בישראל.

משמע יש להגדיר ב- Retry-After שאומר למנוע החיפוש לחזור בעוד 94,500 שניות, ומתעדכן משנייה לשנייה.

כמובן שבאותה נשימה לאחר אותם 26 שעות ו- 15 דקות גם נבטל את מנגנון ה- 503 שלנו.

השלב השלישי, הגדרת ההודעה שלנו על אתר שומר שבת

בשלב השלישי שלנו, אנחנו רוצים לייצר תוכן ייחודי לעמודי האתר, כאשר קיימת הוראת 503 אשר למעשה סוגרת את האתר שלנו.

את התוכן הייחודי שאומר לגולשים שלנו שהאתר הוא אתר שומר שבת + עוד כמה זמן לחזור אנחנו נעטוף ב- data-nosnippet על מנת למנוע מצב שמנוע החיפוש יציג טקסט זה בתוצאות החיפוש.

בנוסף לכך אנחנו נריץ ניקוי קאש ברמת השרת, האתר וה- DNS (במידה והאתר שלנו עובר דרך שירות דוגמת Cloud Flare) מכוון שלפעמים בעקבות קאש' לא מוצגת הוראת 503 לבוטים של מנועי החיפוש.

אגב, גם כאשר האתר נפתח חזרה לגולשים בצאת השבת, אז כדאי לנקות קאש'.

אה, וכמעט שכחתי אתרי JS וקוד 503 לא תמיד הולכים יד ביד, לכן חשוב שאת ההודעה שלנו על אתר שומרת שבת, נעשה בעזרת HTML סטטי ונצמצם משאבים מחוץ לדף; דוגמה נעשה שימוש ב- CSS המוטבע בתוך העמוד ובתמונות מקודדות בבסיס 64 (זה הוראות למפתח או מפתחת האתר).

איור של רובוט לא עובד בעקבות שגיאת 503 Service Unavailable
אנחנו נרצה גם לעצב את ההודעה שלנו, עם הודעה אישית שאומרת שהאתר סגור בעקבות חג או שבת בנוסף לטיימר עוד כמה זמן לחזור.

הסיכון מבחינת SEO לאתרים הסוגרים בשבת

לסגור את האתר ל- 26 שעות וקצת, זה לא סיכון גדול למרות שיכול לפגוע במיקומים שונים וכו', אבל אם עושים זאת נכון לרוב כמעט והאתר לא יפגע כלל.

הבעיה דווקא מתחילה בעקבות החגים הארוכים שאחריהם מגיעה השבת, דוגמת ראש השנה של שנת ה'תשפ"ד, שכן ראש השנה יוצא רק ביום ראשון בערב, ומתחיל בשישי או בחגים דומים שמייצרים לנו אתרים הסוגרים יותר מיממה.

בנוסף סיכון נוסף שתמיד קיים לנו הוא הצד הטכני, שלמרות האפיון הנכון – הפיתוח של האתר הסגור בשבתות וחגים, לא יבוצע בצורה נכונה.

דוגמה קובץ ה- robots.txt שלנו יקבל חלילה קוד 503, הוראת ה- Retry-After תהיה ארוכה מידי או קצרה מידי, האתר יתקע על מטמון עם הוראת 503 לזמן ארוך מידי, ועוד כל מיני הגדרות שלמעשה פוגעות בנו ולמעשה לא נכונות למקרה שלנו.

הפתרון לסיכון הקיים בסגירת האתר בחגים ארוכים

עבור חגים ארוכים הפתרון הקיים לסיכון הוא לא הכי אידיאלי, כי אין כאן פתרון מושלם, ועדיין חשוב מאוד לאחר חג ארוך, לשלוח את האתר לסריקה מחדש ואף לעלות מאמר חדש, ואף מומלץ לעלות קישור חדש לאוויר המצביע לעמוד הראשי של האתר, על מנת לחדש את סריקת האתר כמה שיותר מהר ובכמה שיותר פעמים.

הפתרון לסיכון הקיים בעקבות טעות טכנית

עבור סיכון טכני, הפתרון הקיים הוא פשוט QA, משמע בדיקת איכות. לבדוק שאכן התוסף עובד כפי שצריך, עם כל ההנחיות וכו'. אם אין לך מושג כיצד לעשות זאת, כדאי לדבר איתי.

מכוון ש- Technical SEO (קידום אורגני טכני) זו אחת המומחיות שלי בשבילה רוב הלקוחות שלי מגיעים אליי לראשונה.

בכל מקרה אתרים כשרים השומרים שבת וחגים, הם אתרי אינטרנט שרצוי אחרי כל שבת וחג, לבדוק האם נעלמו עמודים קריטים מתוצאות החיפוש, על מנת שנוכל לבקש מגוגל לאנדקס אותם שוב.

איור של תחזוקת אתר אינטרנט בעקבות שגיאה
תפקידו של מומחה Technical SEO כמוני, זה למצוא את השגיאות באתר שפוגעות בקידום האורגני שלו

לייעוץ עבור קידום אורגני של אתר שומר שבת

אם קראת את המאמר הזה עד כה, ואכן לפניך דילמה - איך הכי נכון עבורך לפעול על מנת גם לכבד את שבת קודש והחגים, וגם לעבוד לפי ההלכה, אני מציע לך להתייעץ איתי.

אני אומנם לא רב, אני מסורתי, שומר שבת שלמד בתור נער בישיבה ולכן בקי בהבנת הלכות, ומצד שני אני טכנולוג שמעמיק בטכנולוגיה, ויודע לייצר פתרונות מותאמים אישית, במיוחד שהדבר מגיע ל- SEO (קידום אורגני בגוגל ובשאר מנועי החיפוש), ועוד SEO טכני.

מה שביחד מאפשר לי ליצור עבורך או לייעץ לך על הפתרון הטכנולוגי הכי נכון עבורך, אשר יתאים לקידום חנות האינטרנטית שלך שומרת השבת והחגים.

קידום אתר שומר שבת - סיכום בכותרות

מתוך מגזין המפקח
לוגו אתר המפקח - הלוגו בצורת שפם דחור ובתוכו זכוכית מגדלת היוצרת עין כאשר ממנה נוצר גרף בעלייה
עוד רגע מזמנך בבקשה...
אתר האינטרנט שלך מתקדם בגוגל?

המפקח ישמח להפתיע אותך עם 3 תובנות משמעותיות על הקידום האורגני של אתר האינטרנט שלך

דילוג לתוכן